عناصر سیستم

عناصر سیستم :

عناصر هر سیستم ، همون اجزای تشکیل دهنده اون سیستم هستن که بشه اونا رو شناسایی و توصیف کرد. اگه بشه عنصری از یه سیستم رو به صورت سیستمی جداگانه در نظر گرفت ، به اون عنصر " خرده سیستم یا زیر سیستم " می گیم. اگه نتونیم درون و محتوای یه عنصر یا خرده سیستم رو شناسایی و توصیف کنیم ، به اون عنصر " جعبه سیاه " گفته میشه. جعبه های سیاه ، اتم های تشکیل دهنده سیستم ها هستند.

عناصر یه سیستم عبارتند از ( به تصویر زیر توجه کنین) :

1. ورودی - Input
2. پردازش - Process
3. خروجی - Output
4. بازخور - Feedback


حالا به بررسی مختصر هر یک از این عناصر می پردازیم :

ورودی ها :

ورودی های هر سیستم به منزله مواد اولیه و انرژی اون سیستم هستن. ورودی های هر سیستم رو از حیث محل تامین و تشکیل میشه به سه بخش تقسیم کرد :

الف. ورودی های زنجیره ای
ورودیهای زنجیره ای خودشون خروجی های سیستم های دیگه هستن. شناسایی این نوع ورودی ها در عالم واقعیت کار ساده ای هست ، چونکه با قطع شدن این ورودی ها ، اختلال حاصله به وضوح دیده میشه. به عنوان مثال اگه سیستم یه کارخونه تولیدی رو در نظر بگیرین که از زیرسیستم های زیادی از جمله سیستم انبار مواد اولیه و سیستم خط تولید تشکیل شده ، مواد اولیه و قطعات به عنوان ورودی های زنجیره ای سیستم خط تولید محسوب میشه. چون این ورودی ها همون خروجی های سیستم انبار مواد اولیه هستن و با قطع شدن این ورودی ها ، کار تولید مختل میشه.

ب. ورودی های تصادفی
ورودی های تصادفی اون دسته از ورودی هایی هست که سیستم از میان خروجی های زیرسیستم ها یا سیستم های دیگه ، به صورت تصادفی انتخاب می کنه. یعنی در مورد نرخ استفاده یه سیستم از ورودی های تصادفی ، قطعیت ورودی های زنجیره ای وجود نداره و این نرخ به صورت احتمالی بین صفر و یک مطرح میشه و برای تعیین اون وارد حیطه دانش آمار و احتمالات میشیم. ورودی های تصادفی در واقع مهمترین نوع ورودی ها از حیث اهمیت تحلیل هستن ، چرا که اغلب شناسایی اونا و تعیین رفتارشون کار پیچیده ای هست و این ورودی ها تاثیری روی سیستم می ذارن که اغلب از خود عملیات و پردازش مهمتر هست.

یک مثال ساده از ورودی های تصادفی ، مواد اولیه ای هست که سیستم انبار مواد اولیه از سیستم خرید دریافت می کنه. تامین کنندگان محیطی مواد اولیه متعدد هستن و عوامل بسیاری تو تصمیم گیری سیستم برای خرید تاثیر میذارن. یه مثال پیچیده تر در مورد ورودی تصادفی ، ورود قطعات یدکی برای سیستم خط تولید هست. یه خط تولید با توجه به ماشین آلاتی که به کار می بره و بسیاری شرایط دیگه ممکنه دچار نقص فنی بشه. مطالعه این موارد به عهده مهندسی تعمیرات و نگهداری هست و اونها هم با استفاده از تکنیک های آماری اقدامات پیش بینانه ، پیشگیرانه و تعمیراتی انجام می دن. یعنی ورود قطعات یدکی به سیستم تولید ، از روابط احتمالی پیروی می کنه و نه قطعی.

ج. ورودی های بازخور
برخی از ورودی های یه سیستم در واقع بخشی از خروجی های قبلی همون سیستم هستن. به چنین ورودی هایی بازخور گفته میشه. بازخورها کاربردهای زیادی دارن ، اما یکی از بارزترین و رایج ترین کاربردهای تحلیل بازخورها ، تعیین سطح کارایی سیستم هست. به این شکل که اگه بازخورها رو به عنوان محصولات نامطلوب که نیاز به اصلاح دارن در نظر بگیریم ، اونوقت نسبت این بازخورها به خروجی های سالم ، می تونه اطلاعات مفیدی رو در این زمینه به ما بده.

پردازش :

در یه بیان ساده ، پردازش عبارت است از فرآیندی که تو اون ، ورودی یه سیستم به خروجی اون سیستم تبدیل میشه. تحلیلگرها همواره دنبال این مطلب هستن که این تبدیل ها چطور انجام میشه ، اگر تونستن ایناکارو به دقت انجام بدن به اونا جعبه سفید و در غیر این صورت به اونا جعبه سیاه میگن. سوالی که اینجا پیش میاد اینه که " مگه این پردازش ها توسط خود مدیران و متخصص ها طراحی نمیشه ؟ " . در جواب باید گفت که چرا همینطوره. اما همواره حجم زیادی از مسایل هست که قابل پیش بینی نیستن و خودشونو در شرایط کاری نشون می دن. نکته جالب توجهی که وجود داره اینه که گاهی اوقات ، تحلیلگرهای سیستم وجود جعبه های سیاه رو شناسایی می کنن ولی به اصطلاح اقدام به رمزگشایی نمی کنن. چرا که در کل تشخیص می دن ، مدیریت مجموعه با همین شرایط به صرفه تر از این هست که این مسایل شناسایی بشه و عواقب بعدی خودشو به همراه بیاره.

خروجی ها :

خروجی های یه سیستم رو میشه به سه دسته تقسیم کرد :

الف. خروجی های هدف
خروجی های هدف ، اون دسته از خروجی هایی هستن که مستقیما (چه قطعی و چه احتمالی) توسط سیستم های دیگر مورد مصرف قرار میگیرن. هدف هر سیستمی به حداکثر رسوندن این نوع خروجی ها با توجه به ورودی های خود و با حداقل هزینه هستش.

ب. خروجی های بازخور
قبلا در این مورد توضیح داده شده.

ج. خروجی های ضایعاتی
خروجی های ضایعاتی ، اون دسته از خروجی های نامطلوبی هستن که نه در بیرون سیستم و نه در درون سیستم قابل مصرف نیست. سیستم ها به دنبال کاستن این نوع خروجی ها هستن.

بازخورها :

بحث در مورد بازخورها مفصل هست و اونا رو تو پست های بعدی انجام خواهم داد.

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا یکشنبه 26 دی‌ماه سال 1400 ساعت 09:53 ب.ظ

سلام
ممنون از مطلب زیبا تون .
منبع این متن چه کتابی هست و چطور میشه در این باره بیشتر مطالعه کرد؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد