مورد توجه شرکت های بزرگ و متوسط
هدف : ایجاد تضمین در واحد فروش و کمک به اجرای برنامه ریزی
در کشور ما صنعتگران و تولیدکنندگان به صورت سنتی فعالیت می نمایند و مدیران فروش نیز فروش آینده خود را بدون تضمین می دانند.
سیستماتیک
نمودن فروش به دنبال ایجاد تضمین فروش برای شرکت ها و تولیدکنندگان است تا
آن ها بتوانند با توجه به میزان فروش، تولید و برنامه های بلند مدت خود را
برنامه ریزی نمایند.
اجرای نظام (سیستم360FG)
در آمیخته های بازاریابی شامل کانال های توزیع، قیمت، ارتباطات یکپارچه
بازاریابی، ترفیعات، امور تولید مرتبط با بازاریابی و در نهایت کل زنجیره
ارزش . . . باعث ایجاد آرامش و نظم در برنامه های مدیران عامل، مدیر فروش و
تمامی افرادی می شود که دغدغه فروش آینده را دارند.
مهمترین فواید تجزیه و تحلیل سیستمها عبارتند از:
1- اقدامی مناسب جهت بررسی مسائل و مشکلات سازمانی است
2- کمک به ساده کردن کارها و افزایش بهره وری سازمانها
3- اقدامی مناسب جهت کمک به مدیران در امر سیاست گذاری و تصمیم گیری
4- با کمک تجزیه و تحلیل سیستمها می توان ساختار سازمانی مناسب تر و روشهای اجرایی کارآمدتر بوجودآورد
5- کمک به دستیابی به اطلاعات دقیق و بهنگام از وضعیت موجود.
به اختصار مراحل تجزیه و تحلیل سیستمها را می توان به صورات زیر بیان کرد:
- شناخت مشکل و تبیین آن: مشکل یا مشکلات مربوطه ممکن است از سوی مدیران، مقامات مسئول سازمانی و یا شخص آنالیست شناسایی گردد
- ایجاد فرضیه:
پس از شناخت مشکل بایستی درباره عواملی که سبب بروز مشکل شده اند حدس زد و
فرضیاتی را مطرح کرد و فرضیه اهم (مهمترین و محتمل ترین راه حل )را
برگزید.
- جمع آوری اطلاعات: در
این مرحله بایستی اطلاعاتی را پیرامون مشکل و راه حل های آن کسب کرد .هر چه
صحت و دقت اطلاعات بیشتر باشد ،احتمال شناخت واقعیت و دستیابی به راه حل
مناسب برای مشکل بیشتر خواهد بود .
- طبقه بندی اطلاعات:
در این مرحله آنالیست داده های پراکنده را طبقه بندی نموده و به آنها نظم
می بخشد تا معنی دار شوند .این اطلاعات به روشهای منطقی و عقلایی و با توجه
به ماهیت و نوع آنها طبقه بندی و کد گذاری می شوند.
- تجزیه و تحلیل اطلاعات:
دراین مرحله تحلیل گر می کوشد تا ارتباط بین اطلاعات را کشف کند. در این
مرحله سوالاتی از قبیل سوالات ذیل درباره اطلاعات پرسیده می شود:
چه فعالیتی انجام می شود ؟
چرا آن فعالیت انجام می شود ؟
آن فعالیت را چه کسی انجام می دهد؟
آن فعالیت چگونه انجام می شود ؟
آن فعالیت در کجا انجام می شود ؟
آن فعالیت در چه زمانی انجام می شود ؟
- نتیجه گیری و ارائه راه حل:
در این مرحله آنالیست به تعبیر و تفسیر یافته های خویش پرداخته و چنانچه
فرضیه های اولیه او تأیید گردند او موفق به کشف علت شده است و اگر تأیید
نشده باشند بایستی بدنبال راه حل های دیگری برای مشکل باشد.
- تهیه و تنظیم گزارش: اقداماتی که تا این مرحله انجام گرفته اند توسط تحلیل گر در یک گزارش منظم تدوین و در دسترس مدیران و مقامات ذیربط قرار می گیرد.
- اجرا:
در این مرحله آنالیست طی برنامه ای پیش بینی های لازم را جهت اجرای
پیشنهادات مصوب و پیاده کردن طرحهای جدید و ایجاد تغییر در نظام قدیم انجام
دهد.
- آزمایش طرح جدید: دراین
مرحله جهت کسب اطمینان از نتایج طرح ،طرح در یک قلمرو محدود به مرحله اجرا
گذاشته می شود تا محدودیتهای حین عمل مشخص و جرح و تعدیلهای لازم انجام
پذیرد .
- استقرار طرح جدید:
چنانچه نتایج حاصل از اجرای آزمایش طرح مثبت باشد و مدیران و مقامات مسئول
ادامه اجرای آن را تصویب کنند طرح مربوطه در عمل پیاده و استقرار می یابد
- ارزیابی عملکرد:
پس از اینکه سیستم قدیم به سیستم جدید تبدیل شد ،آنالیست بررسی دوباره ای
از سیستم به عمل آورده و عملکرد آن را ارزیابی می نماید تا میزان موفقیت
سیستم جدید را مشخص و تجدید نظرهای احتمالی را انجام دهد.
برای استفاده
از دید سیستمی در تمامی مراحل طراحی و تجزیه و تحلیل سیستمها از اهمیتی
بالایی برخوردار است. این نگرش چارچوبی منطقی و علمی برای در نظر گرفتن
عوامل موثر داخلی و خارجی سیستم به عنوان یک کل متشکل ارائه می دهد .و به
پدیده های اطراف بصورت یک کل به هم پیوسته می نگرد.
مطالب جالبی گذاشتید به کارتون ادامه بدید